Artikler:

 

Leder: Gratis buskort

Forvirring i Randers

Undersøgelse

Ny bro i Randers 4

Raportage på HTX

Interwiev Julie

De unge i Randers

Stor mangel på lærerpladser

skal skolen lukkes 

Bodams fejl

Hver mand er sin egen lykkes smed

Ulovlig støtte LO

H1N1 breder sig

Beboerlisten

klimatopmøde

Skolelukninger

 

Ny bro i Randers?

 

___________________________________
Af Martin Laumann Nielsen

 

På trods af partiskel er alle politikere i Randers kommune alle enige om at en ny bro over Randers fjord er nødvendig. De borgerlige partier ser gerne en hurtig læsning, mens socialdemokraterne har bedre tid, ikke mindst på grund af økonomien. 

 

Udover E45 nordjydske motorvej, er Randers bro den eneste forbindelse mellem den nordlige og den sydlige del af Randers

Der er i dag bred enighed om at vi behøver en bro mere. Men der er dog ikke helt enighed om hvor lang tid der skal gå før broen skal være færdig. Venstre mener, vi skal have en ny bro nu og er klar til en hurtig proces, hvor broen skal i gang med at bygges med det samme. Venstre mener at hvis vi skal have folk til Randers, skal de også have mulighed for at komme ud af Randers igen. Modsat venstre har de socialdemokratiske partier en længere varende plan, hvor de først mener broen bør stå færdig omkring 2016. Socialdemokraternes plan er nok grundet i at kommunen ikke har så mange penge til en bro med det samme. Derfor skal der gå nogle år hvor de kan spare op.
Borgmestrene fra Rougsø, Nørhald, Randers og Sønderhald kommune, ønsker også en ny vejforbindelse over Randers fjord.

 



Det kan slet ikke betale sig at lade være med at bygge en ny bro over Randers fjord.
 
I en ny rapport bestilt af de fire kommuner, har konsulent firmaet COWI udarbejdet en økonomisk vurdering af den nye bro over Randers fjord. Og COWI mener at det slet ikke kan betale sig at lade være med at bygge en ny forbindelse over Randers fjord. Rapporten fra COWI er en økonomisk rapport. Rapporten beskæftiger sig ikke med de følger broen har for miljøet. Allerede i dag er der væsentlige trængselsproblemer gennem Dronningborg og ved Randers Bro. Broen bliver dagligt passeret af ca. 43.000 biler, hvilket gør broen til landets mest belastede vejstrækning uden for Københavns Kommune. Visse motorvejsstrækninger er undtaget i dette perspektiv. Trafikken er omkring Randers bro er de sidste mange år steget med 2-3% årligt, og broen har allerede nået sin kapacitetsgrænse. Den nye bro vil kunne aflaste den gamle bro med helt op til 7.900 biler i døgnet. Broen er også nødvendig fordi motorvejen ved Randers ikke kan afvikle trafikken så godt som den nye bro vil kunne.
Motorvejen har nemlig ikke gode forbindelser til centrum og øst for byen.    

 

Information om den nye bro
-Forbindelsen er planlagt at blive etableret mellem Tjærby og Assentoft tæt på de nuværende kommunegrænser mellem Randers og henholdsvis Nørhald og Sønderhald kommune.

-Forbindelsen etableres som en 2- sporet vej med en ca. 250 m lang tunnel eller en lavbro med drejefag til skibspassage.

 

 

HTX'en